Slik reparerer du garasjegulvet

Gå til hovedinnhold

Slik reparerer du garasjegulvet

Veisalt tærer hardt på betong. Garasjegulv som smuldrer opp irriterer stadig flere. Her viser vi hvordan du kan reparere gulvet.

– Det er mange måter å utbedre betonggulv på; noen gode og noen mindre gode. Vi har én vi vet fungerer, sier daglig leder Per Olav Ophus i Epoxygrossisten. Han skisserer følgende tretrinnsprosess:

1

– Vask gulvet slik at alle løse partikler, oljeflekker, saltrester og lignende blir borte. Dette er den viktigste delen av jobben! Vi selger betongrens som man blander ut med vann og påfører enten med hagesprøyte, eller en liten spruteflaske av typen man bruker til planter. Sørg for at hele gulvet blir vått, og vent i noen minutter. Når det begynner å tørke i skjolder, børster du lett over med en piasavakost – da reaktiveres virkestoffet. Etterpå skylder du godt med vann. Ikke slutt før skyllevannet er helt rent! Deretter må gulvet tørke, under ideelle forhold i 24 timer.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også.

2

– Hvis det er gått så langt at det er groper i gulvet bør disse jevnes ut med en sementpolymerblanding. Har du veldig store krater med hjulspor er sannsynligheten stor for at saltet har gjort så mye skade at du må pigge opp og støpe på ny, men ved mindre ujevnheter vil sementpolymerblandingen vår fungere godt. Den består som navnet tilsier av sement og et bindemiddel som gjør massen sterk og fleksibel. Dersom du ikke har hull å tette, hopper du selvsagt over denne delen. Så grunner du gulvet med vår vannbaserte epoksy, som fester svært godt til både betong og andre overflater. Deretter venter du til det er gått mer enn 24 timer, men mindre enn 48.

3

– Til slutt legger du et toppstrøk av løsemiddelfri epoksy med hundre prosent tørrstoff. Det er viktig at du gjør dette innen riktig tidsintervall etter grunningen for at de ulike lagene skal passe sammen. Det er også viktig å bruke epoksy med hundre prosent tørrstoff, da får du en overflate som er hundre prosent vanntett, og som tåler salt og olje. Bruker du epoksy med bare femti prosent tørrstoff, er resten løsemidler som forsvinner.

Selv om epoksy er sterkt, må det nye gulvet vedlikeholdes, sier Ophus: – Om du ikke koster ut sand, salt og lignende som bilen drar med seg inn i garasjen, får du et slitebelegg på toppen av gulvet som blir med på å forkorte dets levetid. Ophus anslår at materialkostnadene til denne jobben i en garasje på ca. 50 kvadratmeter vil ligge rundt 4 500 kroner.

Denne artikkelen ble først publisert i Hus & Bolig nr. 3-2011

Mer fra Huseierne

Se alle artikler