Flyttevask - hva er godt nok?

Gå til hovedinnhold

Flyttevask - hva er godt nok?

Hva er rent, og hva er skittent? Det er det ikke alltid lett å bli enige om. Men følger du noen enkle råd, kan du unngå skitne diskusjoner

 

Mette Kollenberg har brukt de siste ukene på å demontere og pakke alle eiendeler ut av 83 kvadratmeter på Furuseth. 

– Nå er jeg så sliten at jeg ikke hadde klart å vaske ordentlig etter meg, sier hun.
Løsningen ble å kontakte Lises Rengjøring – som har spesialisert seg på flyttevask. 

Presis klokken åtte en onsdag morgen kan Mette levere husnøklene til Eva Ménétrier og Raluca Luca, og dra videre på jobb. De rutinerte renholderne regner med at det vil ta syv timer før leiligheten er ferdig skrubbet og skurt fra topp til tå, inkludert hvitevarer og persienner. Fra bilen henter de vaskemidler, kluter, mopper og gardintrapp, før de kjører i gang.

225 000 husstander drar nytte av medlemsfordelene i Huseiernes Landsforbund. Klikk her for å bli medlem du også.

 

Guttekollektiv er verst

Andre tar mye lettere på utvasken enn Mette, og det ender ikke helt sjelden i konflikt. Hvis ikke utleier eller kjøper er av den tålmodige typen, som purrer og venter, eller rett og slett tar vaskebøtta i egne hender.

Aller oftest oppstår problemer ved utleie. Rundt en tredel av de 750 sakene Husleietvistutvalget behandler årlig, gjelder for eksempel erstatningskrav fra huseier – noe som ofte inkluderer klage på dårlig vasking, ifølge utvalgsleder Stein Stavrum.

For å unngå dette, anbefaler han å bruke innflyttings- og utflyttingsprotokoll som begge parter skriver under på. Som leieboer hjelper det nemlig ikke å si at man slurvet med utvaskingen fordi det var like møkkete ved innflytting. Hvis man godtok leiligheten slik den var da man kom med flyttelasset sitt, er det for sent å komme trekkende med dette forholdet på vei ut. 

– Hvem er aller dårligst til å vaske etter seg? 

– Det er nok de som har bodd i kollektiv, sier Stavrum. 

Geir Engebraaten er enda mer spesifikk. Han har 20 års erfaring med eiendom og utleie, holder kurs for Huseiernes Landsforbund, og er partsrepresentant i Husleietvistutvalget.

– Guttekollektiv er verst. Jentene vasker som regel bra, mener han.

– Hvordan sjekker du vaskingen? 

– Jeg ser meg godt rundt, og tar en hånd på gulvet. Da ser man hva som følger med. Hovedregelen min er at alle horisontale flater skal våtvaskes, mens alle vertikale flater pluss taket skal tørrmoppes. Vinduer skal vaskes, skap tas inni og utenpå, balkong og boder feies, det må vaskes under badekar – og sluk renses. Det man tar med seg av skitt inn, skal man ta med seg ut igjen. Dessverre er holdningen blant enkelte leietakere at så lenge de ikke eier selv, er det ikke så farlig.

 

Den kranglete typen?

Folk som selger brukt bolig, vasker som regel bedre enn det man kan oppleve ved utleie. Mange gjør som Mette og bruker profesjonelle renholdsbyråer. For å være sikker på at kjøper blir fornøyd, kan du velge et firma som garanterer dette. Da slipper du selv å komme igjen og ta små og store flekker en misfornøyd kjøper måtte ha oppdaget.

– Vi ber alltid om at kjøper kommer og godkjenner vaskingen når vi er ferdig, forteller Siw Mjøllner, salgs- og markedsansvarlig hos ASC Østlandske Rengjøring AS. Som selger er det nemlig ikke alltid så lett å vurdere om vaskingen er bra nok, og er man riktig uheldig, møter man en kjøper som lar det gå prinsipp i å finne feil.

– Renhold er ikke objektivt, og enkelte flekker går rett og slett ikke bort. De må males over. Da er det bedre at vi møter kjøperen direkte og forklarer dette, synes Mjøllner.

– Hvis man er av den kranglete typen, kan man alltids finne noe å peke på – inkludert flyttevasken, sier daglig leder Audun Torgan ved Exact Jesheim, som selger hundrevis av boliger i året. I de aller fleste tilfeller går det heldigvis bra.

– Rutinerte meglere jobber for å skape samfølelse mellom kjøper og selger. Klarer man det, går ting glatt. Da løser de tingene sammen. Dukker det opp spørsmål og misnøye i en salgsprosess, skal man derfor ikke nøle med å la partene møtes og snakke sammen, synes Torgan.

 

For sent å angre

– Folk har veldig ulik oppfatning av hva som er god vask. Jeg tror ofte det har med ulike generasjoner å gjøre. Eldre er generelt veldig nøye. De er mer ærekjære med hensyn til renholdet. Yngre mennesker med dårlig tid og en til to jobber hver, ser litt mer gjennom fingrene. De er heller ikke så nøye når de selv skal overta noe.

Torgan ber alle huskjøpere ta seg god tid til å sjekke både eiendom og renhold når de mottar nøkler og skriver under overtagelseserklæring.

– Finner du noe å klage på, så skriv det på skjemaet. Etterpå er det for sent. Mange kommer en ukes tid senere, men da kan vi ikke holde tilbake penger, sier Torgan.

Moralen er altså å sjekke alle skuffer og skap, se etter spindelvev -- og ikke minst spørre selger hvordan det er vasket. Synes du dette er pinlig? Prøv å glemme det. Det er vel ikke verre enn at du selv må vaske deg inn, før du kan sette tingene dine på plass?

På Furuset er Eva og Raluca i ferd med å avslutte. Mopper og vaskemidler pakkes ned, og de siste detaljene gås over. Før de låser seg ut, legger de igjen visittkortet til Lises Rengjøring på kjøkkenet – i tilfelle kjøperen skulle ha noe å klage på.

 Mette er ferdig med sin del av avtalen, og kan bruke tid og overskudd på å komme i orden i ny leilighet på Lørenskog.

Dette sier loven om rengjøring

I husleieforhold skal boligen etter husleieloven være ryddet og rengjort og ellers være i vanlig god stand når utleieren overlater husrommet til leieren. Så må leieren levere tilbake husrommet ryddet, rengjort og i samme stand som ved overleveringen, med unntak av vanlig slit og elde. I mange standardavtaler er dette direkte regulert, men både leier og utleier må passe på å gjøre anmerkninger om husrommet ikke er i samsvar med det som er fastsatt. Gjøres ikke det ved overlevering eller ved tilbakelevering, kan kravet på erstatning for kostnadene med rydding og rengjøring være tapt.

Det enkleste vil være å få et rengjøringsbyrå til å rydde og rengjøre, men erstatningskrav kan også gjøres gjeldende om arbeidet utføres av en selv, så lenge det regnes en forsvarlig og reell timespris.

Ved kjøp av brukt bolig følger det direkte av avhendelsesloven at ved overlevering skal alle rommene i boligen være ryddet og rengjort, og eiendommen ellers skal være ryddet. Men det kan være greit å få dette med i kjøpsavtalen likevel. Kjøperen må komme med anmerkning om rydding og rengjøring ved overlevering av boligen, ellers kan han miste retten til å få erstattet kostnadene med tilstrekkelig rengjøring.

 Ved inngåelse av en entrepriseavtale for oppføring av egen bolig råder Huseiernes Landsforbund byggherren til å få med et eget punkt om rydding og rengjøring av boligen. Med en slik regulering vil byggherren ved overleveringsforretningen kunne komme med anmerkninger dersom entreprenøren ikke har gjort det han skal. Er ikke rydding og rengjøring tatt med i avtalen, er det usikkert hvor mye entreprenøren er forpliktet til å ordne opp etter seg. I forbrukerforhold følger det av boligoppføringsloven at entreprenøren skal fjerne rester og avfall før overlevering, men det er usikkert hva som ligger i det. Ofte må byggherren selv sørge for at boligen blir grundig vasket.

Ved inngåelse av avtaler om håndverkertjenester er rådet de samme om at forbrukeren må få med i avtalen at håndverkeren skal rydde og rengjøre etter seg uten at dette koster noe ekstra. Håndverkeren må nok ellers også ta med seg rester og avfall, men han vil ikke være forpliktet til å utføre rengjøring i de rommene det er utført arbeid i. Dette må gjøres av forbrukeren selv med det arbeid og de kostnader dette kan medføre. Dette vil likevel ofte være billigere enn om håndverkeren krever særlig betalt for ytelsen.

Kilde: Advokat Thore Eithun Helland i Huseiernes Landsforbund

Mer fra Huseierne

Se alle artikler